Bier verdient meer aandacht in de horeca. Dat vindt Ermelose ondernemer Jan van Wilgenburg. Zelf geeft hij het goede voorbeeld door van 1750 soorten speciaalbier een complete beleving te maken. In zijn winkel, zijn café, zijn brouwerij én in zijn biertunnel.

"Ik zie het vaak misgaan in de horeca. Speciaalbier in een melkglas; bierglazen afgespoeld in een smerige spoelbak of niet nagespoeld in een koudwaterbak." Zonde, wat betreft jan van Wilgenburg, eigenaar van onder meer Speciaalbiercafé de Hazeburg. Tegelijkertijd begrijpt hij het wel. "Als je er weinig in omzet, is het ook moeilijk om goede kwaliteit te tappen." Is zijn advies aan collega's dan om het goed te doen of helemaal niet? Zover wil hij niet gaan. "Doe niet meer dan je aankunt wat betreft speciaalbier", is zijn oplossing.

Verraad
Zelf kan hij met zijn vijftienkoppige team maar liefst 1750 biersoorten aan in de winkel van vier- honderd vierkante meter. Een uit de hand gelopen hobby, net als zijn brouwerij. Geheim houden kan hij de hobby niet. Zijn Bourgondische uitstraling, een mooie buik gekweekt in ruim twintig jaar brouwtijd, verraadt hem. Sinds hij in 2005 een nieuwe brouwerij bouwde, maakt hij er elke twee weken 700 liter bier, zoals blond, zware triple en seizoensbier.

Hij heeft de grootste
Naast de brouwerij hebben jan en dochter Tineke, mede-eigenaar, ook een biertunnel. Die trans- porteert het bier uit de winkel naar het biercafé. "Hiermee hebben we het complete assortiment uit de winkel in het café. Daardoor zijn we nu het grootste biercafé van nederland." Hoe de tunnel werkt? "In het café liggen iPads. Hierop kiest iemand een biertje van de online bierkaart. In de winkel zet een medewerker het biertje dan op transport in de tunnel naar een machine die hem tot 6 graden koelt: in de winter in twee, in de zomer in vijf minuten." Ondertussen volgt de klant zijn bestelling op een tv-scherm, tot die in een soort reuzenradbakje naar boven komt in het café.

Bierattractie
De ondernemer wil hiermee waarde toevoegen aan zijn bedrijf. Daarom organiseert hij ook rond- leidingen. "We zijn een echte bierattractie met de winkel, de brouwerij en nu ook met de tunnel. Mede hierdoor hebben we enorm geplust." Het segment speciaalbier groeit sowieso flink. Zelf gaf hij het drankje altijd al extra aandacht. Willen mensen in het café aan tafel bijvoorbeeld bier uit een flesje? Dan vraagt hij altijd of ze het zelf willen inschenken of dat hij dat zal doen. "Sommige bieren hebben nou eenmaal een speciale behandeling nodig. Bij de een moet je rustig aan doen vanwege het koolzuur. De ander vraagt juist om stevig inschenken voor goed schuim."

Beter uit met bierkennis
Horecaondernemers die niet goed bekend zijn met de behandeling van biertjes, raadt hij aan een cursus te volgen. "Zelf doen we met ons team elke maand iets gezelligs met bier. We nemen dan bijvoorbeeld de verschillende types door." Zo zorgt hij er in ieder geval voor dat bier in het Ermelose café op de kaart blijft staan. Letterlijk en figuurlijk.

Bron: Horesca magazine 't Lekkerst